Numer naboru
FELD.06.02-IZ.00-001/24

Działanie FELD.06.02 Infrastruktura społeczna

Data publikacji
04.07.2024

Szczegóły naboru

Dla kogo

  1. Duże przedsiębiorstwa.
  2. Instytucje integracji i pomocy społecznej, 
  3. Jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego, 
  4. Jednostki Samorządu Terytorialnego, 
  5. Kościoły i związki wyznaniowe, 
  6. MŚP,
  7. Niepubliczne podmioty integracji i pomocy społecznej, 
  8. Organizacje pozarządowe, 
  9. Podmioty ekonomii społecznej
  • Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa
  • Administracja publiczna
  • Jednostki Samorządu Terytorialnego
  • Służby publiczne inne niż administracja
  • Instytucje integracji i pomocy społecznej
  • Duże przedsiębiorstwa
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
  • Kościoły i związki wyznaniowe
  • Niepubliczne podmioty integracji i pomocy społecznej

Na co

W ramach naboru wspierane będą następujące typy projektów:

  1. Inwestycje służące rozwojowi środowiskowych form wsparcia;
  2. Inwestycje w infrastrukturę służącą pieczy zastępczej i wsparciu rodzin przeżywających trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych
  3. Inwestycje w mieszkalnictwo
  4. Inwestycje w infrastrukturę służącą integracji lub reintegracji społecznej lub zawodowej.

Jak się ubiegać

Jakie dokumenty przygotować

Należy złożyć dokumenty:

  • wniosek o dofinansowanie wraz z załącznikami.

Wniosek i załączniki należy złożyć wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem aplikacji WOD2021.

Informacje dotyczące przygotowania wniosku o dofinansowanie wraz z załącznikami znajdują się w Załączniku nr 2 do Regulaminu wyboru projektów "Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027".

Jak składać wniosek?

Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego
Departament Funduszy Europejskich dla Łódzkiego 2027
al. Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź

Wniosek o dofinansowanie projektu należy złożyć wyłącznie w wersji elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego CST2021 (aplikacja WOD2021).

Dokumenty
Pobierz

Regulamin wyboru projektów


pdf 514.27 KB 52 strony
Ważny od Pobierz opis zmian (166.03 KB)

Poprzednie wersje dokumentu

Pobierz

Regulamin wyboru projektów


pdf 891.16 KB 51 stron
Ważny od do
Pobierz

Wzór wniosku o dofinansowanie


pdf 135.82 KB 34 strony
Ważny od

Poprzednie wersje dokumentu

Pobierz

Instrukcja wypełniania wniosku


pdf 861.76 KB 61 stron
Ważny od
Pobierz

Umowa o dofinansowanie EFRR


pdf 917.02 KB 89 stron
Ważny od
Pobierz

Umowa o dofinansowanie projektu w zakresie kwot ryczałtowych


pdf 958.85 KB 90 stron
Ważny od
Pobierz

Kryteria Infrastruktura społeczna


pdf 505.95 KB 55 stron
Ważny od

Poprzednie wersje dokumentu

Pobierz

Kryteria Infrastruktura społeczna


pdf 444.99 KB 54 stron
Ważny od do
Pobierz

Zasady przygotowania studium wykonalności


pdf 241.43 KB 11 stron
Ważny od
Pobierz

Wzór protestu


pdf 143.78 KB 2 strony
Ważny od

Pytania i odpowiedzi

Pytanie 1:

Proszę o wskazanie kursu EUR przyjętego dla naboru w ramach działania FELD.06.02.

Odpowiedź 1:

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów bierzemy pod uwagę kurs Euro Europejskiego Banku Centralnego z przedostatniego dnia roboczego KE w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym nastąpiło ogłoszenie naboru, tj. 1 EURO = 4,3188 PLN (kurs euro z dnia 27 czerwca 2024 roku).

Pytanie 2:

W związku z trwającym naborem 06.02 Infrastruktura społeczna zwracam się z pytaniem, czy w ramach nowoutworzonego domu dziennej opieki i klubu seniora możliwe jest finansowanie sprzętu rehabilitacyjnego, który będzie użytkowany na potrzeby użytkowników klubu seniora w trakcie dziennej opieki.

Odpowiedź 2:

Uprzejmie informuję, iż zgodnie z Zasadami kwalifikowania wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 do wydatków kwalifikowalnych zalicza się w szczególności m.in. wydatki związane z zakupem wyposażenia niezbędnego do realizacji celów projektu, np. wyposażenia sal rehabilitacyjnych na potrzeby funkcjonowania ośrodków dziennego pobytu. 

Pytanie 3:

Zgodnie z brzmieniem opisu kryterium dostępu nr 3 pn. Przeciwdziałanie segregacji:

"W przypadku budynków mieszkalnych oznacza to, że nie są̨ zlokalizowane na obszarach odizolowanych od społeczności lokalnej i w miejscowościach, do których nie dociera publiczny transport zbiorowy."

  1. Czy dla spełnienia zapisu wystarczy wskazać, że mieszkania wspomagane będą udostępniane w granicach administracyjnych miasta, w którym funkcjonuje transport zbiorowy.

  2. Czy wymagane jest podanie odległości od  przystanku autobusowego? Jeśli tak, jaka odległość jest uważana za taką, która pozwoli na spełnienie kryterium (np. 1 km)?

Odpowiedź 3:

Zgodnie z kryterium dostępu nr 3 „Przeciwdziałanie segregacji” badane będzie czy budynki mieszkalne znajdują się na terenie określonej miejscowości, w której funkcjonuje publiczny transport zbiorowy. W treści kryterium nie ma zawartej informacji co do konieczności wskazania przez Wnioskodawcę konkretnej liczby kilometrów (km) pomiędzy budynkiem mieszkalnym, a przystankiem transportu publicznego.

Biorąc pod uwagę powyższe należy podkreślić, iż to po stronie Wnioskodawcy leży odpowiednie uzasadnienie we wniosku o dofinansowanie, że dane kryterium jest spełnione. Jednocześnie należy podkreślić, iż ocena merytoryczna jest dokonywana przez niezależnego eksperta po zapoznaniu się z całością przedstawionej dokumentacji.

Pytanie 4:

Instrukcja wypełniania wniosku dla działania FELD.06.02 zawiera wykluczające się zapisy:

  • str. 32 - "Opcję „bez pomocy publicznej/pomocy de minimis” wybierz, gdy w całym projekcie nie występuje pomoc publiczna/pomoc de minimis.

W przypadku wyboru wartości „bez pomocy publicznej/pomocy de minimis” nie można wybrać́ dodatkowo żadnej innej wartości."

  • str. 35. "W przypadku projektów mieszanych, tj. w części objętych pomocą̨ publiczną i/ lub bez pomocy publicznej i/lub częściowo objętych pomocą de minimis w polu tym przeprowadź́ osobno dla każdej z ww. części projektu test pomocy publicznej i przedstaw stosowne uzasadnienie."

 Z powyższego wynika, że z jednej strony można zrobić projekt mieszany (część objętą pomocą publiczną i część nieobjętą pomocą publiczną", jednak technicznie nie będzie można dokonać właściwego zaznaczenia w formularzu wniosku - co z automatu będzie prawdopodobnie oznaczało brak spójności informacji zawartych w projekcie. 

Z uwagi na powyższe proszę o jednoznaczne wskazanie, czy w ramach działania 06.02 możliwa jest realizacja projektów mieszanych, tj. częściowo objętych pomocą publiczną/pomocą de minimis, a częściowo nieobjętych pomocą publiczną.

Rozpatrywane są różne scenariusze dla planowanej inwestycji:

  • Opcja nr 1: projekt złożony w partnerstwie - JST jako lider oraz fundacja jako partner.

  • Opcja nr 2: projekt złożony przez fundację.

Jednocześnie pragnę zauważyć, że w zapisach Regulaminu brak jakichkolwiek informacji uzależniających możliwość składania projektów mieszanych od formy prawnej wnioskodawcy. Analiza tego, czy w projekcie występuje, czy też nie występuje pomoc publiczna jest zupełnie odrębną kwestią i nie jest powiązana z formą prawną wnioskodawcy lecz uzależniona jest od kontekstu i zakresu merytorycznego projektu (np. JST może składać projekty bez pomocy publicznej, z pomocą publiczną lub w opcji mieszanej).

Pytanie nie sprowadza się więc do kwestii ustalenia, czy dany podmiot może realizować projekt z pomocą publiczną czy tez bez tej pomocy, lecz do kwestii zasad, jakie obowiązują w konkursie:

Czy można złożyć projekt zawierający komponent nieobjęty pomocą publiczną oraz komponent zawierający pomoc publiczną. 

Odpowiedź 4: 

Dopuszczalnym jest realizowanie projektów w formie mieszanej, która oznacza jednoczesne objęcie dofinansowania pomocą publiczną i/lub pomocą de minimis oraz nieobjęcie pomocą.

Natomiast zapis znajdujący się na stronie 32 Instrukcji wypełniania wniosku „w przypadku wyboru wartości „bez pomocy publicznej/pomocy de minimis” nie można wybrać dodatkowo żadnej innej wartości” jest błędnie interpretowany. Zapis ten odnosi się do zdania wcześniejszego. Oznacza to, iż jeśli Wnioskodawca uzna w wyniku przeprowadzonej analizy, iż pomoc publiczna/pomoc de minimis nie występuje w całym projekcie, wówczas nie może wybrać pozostałych opcji. Jednakże nie oznacza to braku technicznej możliwości zastosowania łączenia różnych komponentów w projekcie. 

Należy jednak pamiętać, iż obowiązek przeprowadzenia rzetelnej i dokładnej analizy występowania lub niewystępowania pomocy publicznej/pomocy de minimis ciąży na Wnioskodawcy podczas aplikowania o środki unijne.

Pytanie 5:

Zgodnie z opisem kryterium pn. Wykorzystanie istniejącej infrastruktury:

"Czy projekt zakłada wykorzystanie istniejącej infrastruktury służącej świadczeniu usług w społeczności lokalnej?"

  1. Czy powyższe oznacza, że spełnienie kryterium nastąpi w sytuacji, gdy np. JST wykorzysta dowolną infrastrukturę i przeznaczy ją np. na mieszkania wspomagane? Proszę o dokładną wykładnię, jak należy rozumieć opis wskazanego kryterium i podanie przykładów, które wskażą, jakich sytuacji to kryterium dotyczy.

  2. Czy wymagane jest, aby infrastruktura, która będzie wykorzystywana w projekcie na cele utworzenia mieszkań wspomaganych już teraz służyła świadczeniu usług w społeczności lokalnej? Może to doprowadzić do sytuacji, gdy zasób musi zostać niejako "odebrany" (np. na mieszkania socjalne, z których utworzone zostaną mieszkania wspomagane)? 

Odpowiedź 5:

  1. We wspomnianym kryterium punktowym posłużono się pojęciem istniejącej infrastruktury służącej świadczeniu usług w społeczności lokalnej, w związku z czym premiowane będzie  planowane posłużenie się infrastrukturą już teraz przeznaczoną do ww. celów. Wspomniana sytuacja nie wypełni zatem przesłanek pozwalających uznać, iż przedmiotowe kryterium zostało spełnione przez Wnioskodawcę. Kryterium będzie premiować sytuacje, w których placówka świadcząca usługi w społeczności lokalnej będzie wykorzystywała infrastrukturę, którą posiada już w swoich zasobach, ale np. nie wykorzystuje w pełni lub która wymaga zaadaptowania na nowe potrzeby lub planuje się ją wykorzystać zmieniając jej przeznaczenie (przy czym powinno to wynikać z przeprowadzonej analizy potrzeb wymaganej w kryterium Zgodność projektu z analizą potrzeb). 
  2. Obowiązujące dla naboru kryterium dostępu pn. Deinstytucjonalizacja wymaga, aby planowane w projekcie wsparcie dotyczyło wyłącznie infrastruktury placówek świadczących usługi w społeczności lokalnej, co oznacza, że infrastruktura będąca przedmiotem projektu musi być wykorzystana celem świadczenia usług w społeczności lokalnej, natomiast nie musi tego wymogu spełniać na moment aplikowania o wsparcie. Jeśli we wniosku o dofinansowanie zostanie natomiast wykazane, że planowana do objęcia wsparciem infrastruktura już takim celom służy to projekt otrzyma dodatkowe punkty za spełnienie kryterium punktowego  Wykorzystanie istniejącej infrastruktury.

Pytanie 6:

Wnioskodawca planuje składać wniosek na utworzenie domu dziennego pobytu - koszty będą obejmować roboty budowlane oraz zakup wyposażenia. Jednocześnie wnioskodawca chciałby złożyć wniosek partnerski  - partnerem byłby w tym wypadku podmiot świadczący usługi psychologiczne, terapeutyczne, psychogeriatria. Partner w projekcie w ramach kosztów kwalifikowalnych chciałby zakupić m.in.: sprzęt komputerowy, urządzenia, oprogramowania, licencji, aplikacji i innego wyposażenia, które pozwolą na świadczenie usług w formie zdalnej. Sprzęt byłby wykorzystywany do wsparcia i konsultacji on-line osób przebywających w domu dziennego pobytu. Sprzęt znajdowałby się w siedzibie kliniki poza domem dziennej opieki i byłby wykorzystywany przez psychologów, terapeutów, geriatrów. 

Proszę o informację, czy partner może w ramach działania dokonać zakupu w przedstawionym powyżej zakresie.

Odpowiedź 6:

Zakup sprzętu oraz wyposażenia służącego prowadzeniu zajęć dla osób przebywających w placówce co do zasady może być kosztem kwalifikowalnym w projekcie, natomiast zakup sprzętu i wyposażenia służących udzielaniu wsparcia w formie zdalnej oraz wspomagających świadczenie usług w miejscu zamieszkania jest możliwe jako element projektu.  Należy również pamiętać, iż zgodnie z art. 39 punktem 14 ustawy wdrożeniowej  „Zadania realizowane przez poszczególnych partnerów w ramach projektu partnerskiego nie mogą polegać na oferowaniu towarów, świadczeniu usług lub wykonywaniu robót budowlanych na rzecz pozostałych partnerów”. Podczas oceny wniosków oceniana jest każdorazowo kwalifikowalność poszczególnych wydatków oraz zapisy umowy partnerstwa. 

Pytanie 7:

Proszę o informację, czy w ramach działania FELD.06.02 Infrastruktura społeczna będzie można wnioskować o budowę Domu Pomocy Społecznej prowadzonego przez powiat  na podstawie ustawy o pomocy społecznej oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 734 z późn. zm.).

Odpowiedź 7:

Zgodnie z warunkami dokumentacji dla naboru w ramach działania FELD.06.02 Infrastruktura społeczna możliwe jest uzyskanie dofinansowania m.in. na budowę, przebudowę, remont lub adaptację obiektów, służących rozwojowi środowiskowych form wsparcia, takich jak ośrodki dziennego pobytu, środowiskowe domy pomocy, kluby seniora, rodzinne domy pomocy, gospodarstwa opiekuńcze (tylko świadczone w społeczności lokalnej).

Dla oceny, że w ramach projektu zaplanowano wsparcie wyłącznie infrastruktury placówek świadczących usługi w społeczności lokalnej należy kierować się brzmieniem kryterium pn. Deinstytucjonalizacja, który wskazuje warunki, jakie należy spełnić, aby było można uznać, że placówka świadczy usługi w społeczności lokalnej tj.: Usługi świadczone w społeczności lokalnej to usługi umożliwiające osobom niezależne życie w środowisku lokalnym, a dzieciom życie w rodzinie lub rodzinnej pieczy zastępczej. Usługi te zapobiegają odizolowaniu osób od rodziny lub społeczności lokalnej oraz umożliwiają podtrzymywanie więzi rodzinnych i sąsiedzkich. Są to usługi świadczone w sposób:

  • zindywidualizowany (dostosowany do potrzeb i możliwości danej osoby);

  • umożliwiający odbiorcom tych usług kontrolę nad swoim życiem i nad decyzjami, które ich dotyczą (w zakresie wsparcia dzieci uwzględnianie ich zdania);

  • zapewniający, że odbiorcy usług nie są odizolowani od ogółu społeczności lub nie są zmuszeni do mieszkania razem;

  • gwarantujący, że wymagania organizacyjne nie mają pierwszeństwa przed indywidualnymi potrzebami osoby z niej korzystającej.

Warunki, o których mowa w lit. a–d, muszą być spełnione łącznie.

Objęta zakresem projektu infrastruktura nie może być wykorzystywana do świadczenia opieki instytucjonalnej, a projekt nie może wspierać inwestycji w placówki świadczące opiekę instytucjonalną. Opiekę instytucjonalną należy rozumieć jako usługi świadczone m.in. w placówce opiekuńczo-pobytowej, czyli placówce wieloosobowego, całodobowego pobytu i opieki, w której spełniona jest co najmniej jedna z poniższych przesłanek:

  1. usługi nie są świadczone w sposób zindywidualizowany (dostosowany do potrzeb i możliwości danej osoby);
  2. wymagania organizacyjne mają pierwszeństwo przed indywidualnymi potrzebami mieszkańców;
  3. mieszkańcy nie mają wystarczającej kontroli nad swoim życiem i nad decyzjami, które ich dotyczą w zakresie funkcjonowania w ramach placówki;
  4. mieszkańcy są odizolowani od ogółu społeczności lub zmuszeni do mieszkania razem.

Opieka instytucjonalna realizowana jest w szczególności w takich instytucjach jak dom pomocy społecznej, o którym mowa w Ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz odnoszącym się do przedmiotowej ustawy rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej.

Pytanie 8:

Pytanie dotyczące kryterium merytorycznego punktowego pn. Skala komplementarności w ramach naboru FELD.06.02.

Czy do projektów komplementarnych zalicza się tylko te projekty, które wcześniej zostały przyznane z EFS wnioskodawcy? Czy może projekty komplementarne to też takie, które zostały przyznane także innym wnioskodawcom, ale dotyczą ten samej grupy docelowej czyli na przykład rodzin zastępczych?

Odpowiedź 8:

Zgodnie z kryterium pn. Skala komplementarności (kryterium merytoryczne punktowe nr 5) weryfikacji podlegać będzie powiązanie projektu z innym projektem lub projektami, które znajdują się na liście projektów wybranych do dofinansowania z EFS+ lub podpisana została umowa o ich dofinansowanie z EFS+ (warunek musi być spełniony najpóźniej w momencie złożenia wniosku o dofinansowanie niniejszego projektu). 

Komplementarność projektów rozumiana jest jako ich dopełnianie się prowadzące do realizacji określonego celu, tj. przykładowo:

  • przy realizacji projektu będą wykorzystywane efekty realizacji innego projektu, nastąpi wzmocnienie trwałości efektów jednego przedsięwzięcia realizacją innego lub
  • projekty są adresowane do tej samej grupy docelowej lub tego samego terytorium, lub rozwiązują ten sam problem, lub
  • projekt stanowi etap szerszego przedsięwzięcia lub kontynuację wcześniej realizowanych przedsięwzięć, lub
  • projekt jest elementem szerszej strategii realizowanej przez szereg projektów komplementarnych.

Oznacza to, iż projekt może być komplementarny do projektu dofinansowanego z EFS+ realizowanego przez innego wnioskodawcę i dotyczącego tej samej grupy docelowej (np. rodzin zastępczych).  

Pytanie 9:

W zapisach dot. Kwalifikowalności kosztów w ramach działania FELD.06.02 Infrastruktura społeczna część wydatków związana z wyposażeniem części niekwalifikowalnej stanowi wydatek niekwalifikowalny.

W przypadku budowy nowych obiektów - czy można zakwalifikować roboty budowlane dla powierzchni administracyjnej czy powinny być kosztami niekwalifikowalnymi wydzielonymi proporcjonalne dla powierzchni administracyjnej według ich powierzchni?

Odpowiedź 9:

W ramach Działania FELD.06.02 Infrastruktura społeczna koszty robót budowlanych dla powierzchni części administracyjnej nowo budowanego obiektu w całości uznawane będą za koszty kwalifikowalne, natomiast wydatki związane z wyposażeniem części administracyjnej uznane będą za koszt niekwalifikowalny. Należy jednak mieć na uwadze, iż ostateczna ocena kwalifikowalności wydatków ujętych w projekcie będzie leżała po stronie niezależnego eksperta po zapoznaniu się przez niego z całością przedstawionej dokumentacji projektowej.

Finanse

Finansowanie ogółem
90%
40 000 000,00 PLN

Termin konkursu

Start

Koniec

Wyniki

Marzec 2025

Z nimi skonsultujesz wniosek

Informacji i wyjaśnień dotyczących naboru udzielają drogą telefoniczną oraz za pomocą poczty elektronicznej Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich wskazane poniżej:

  • Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Łodzi, 
    ul. Moniuszki 7/9, 90-101 Łódź 
    tel. 42 663 31 07, 42 663 34 05, 42 291 97 60
    e-mail: PIFE.Lodz@lodzkie.pl

  • Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Bełchatowie, 
    ul. Lecha i Marii Kaczyńskich 4, 97-400 Bełchatów 
    tel. 44 754 78 07, 690 600 586
    e-mail: PIFE.Belchatow@lodzkie.pl

  • Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Sieradzu, 
    ul. Sarańska 10, 98-200 Sieradz
    tel. 728 660 034, 728 660 024 
    e-mail: PIFE.Sieradz@lodzkie.pl