Numer naboru
FELD.08.05-IZ.00-002/24

Działanie FELD.08.05 Poprawa organizacji pracy

Data publikacji
25.07.2024

Wyniki oceny formalnej

Szczegóły naboru

Dla kogo

  • Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa
  • Administracja publiczna
  • Służby publiczne inne niż administracja
  • Instytucje ochrony zdrowia
  • Duże przedsiębiorstwa
  • Instytucje nauki i edukacji
  • Partnerzy społeczni
  • Instytucje wspierające biznes
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe
  • Przedsiębiorstwa

Na co

Typ projektu: Wsparcie pracodawców we wprowadzaniu innowacyjnych sposobów organizacji pracy, w tym elastycznych form zatrudnienia, pracy zdalnej.

Rodzaje przedsięwzięć, możliwych do realizacji w ramach typu projektu: 

  1. Wsparcie we wprowadzaniu elastycznych form organizacji pracy, w tym szkolenia i doradztwo dla pracodawców i ich pracowników. 
  2. Wsparcie pracodawców w procesie zarządzania różnorodnością rozumiane jest jako pełne wykorzystanie i rozwój zasobów kadrowych poprzez organizację pracy i narzędzia kadrowe. 
  3. Działania służące wdrożeniu zmian organizacyjnych, w szczególności dostosowaniu do potrzeb  osób starszych.

 

Jak się ubiegać

Jakie dokumenty przygotować

Należy złożyć wniosek o dofinansowanie za pośrednictwem aplikacji SOWA.

Jak składać wniosek?

Za pośrednictwem aplikacji SOWA EFS.

Dokumenty
Pobierz

Regulamin wyboru projektów


pdf 1.05 MB 62 strony
Ważny od
Pobierz

Formularz wniosku o dofinansowanie projektu


pdf 56.8 KB 15 stron
Ważny od
Pobierz

Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu


pdf 955.6 KB 66 stron
Ważny od
Pobierz

Kryteria wyboru projektów


pdf 571.43 KB 13 stron
Ważny od
Pobierz

Lista definicji wskaźników


pdf 452.54 KB 11 stron
Ważny od
Pobierz

Wzór karty oceny merytorycznej wniosku o dofinansowanie projektu


pdf 538.7 KB 13 stron
Ważny od
Pobierz

Wzór karty oceny ogólnego kryterium podsumowującego


pdf 565.78 KB 2 strony
Ważny od
Pobierz

Wzór protestu


pdf 626.79 KB 2 strony
Ważny od
Pobierz

Wzór umowy o dofinansowanie projektu


pdf 1.55 MB 97 stron
Ważny od

Pytania i odpowiedzi

Pytanie 1

Czy obligatoryjna jest diagnoza?

Odpowiedź 1 

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów str. 15: „Wszelkie działania 
w projekcie muszą wynikać z przeprowadzonej diagnozy problemów i potrzeb pracodawców
 i ich pracowników. Wnioski z diagnozy powinny zostać uwzględnione we wniosku 
o dofinansowanie i będą przedmiotem oceny. Diagnoza powinna uwzględniać opis pracodawcy i pracowników, problemy i potrzeby w zakresie organizacji pracy. We wniosku należy również zawrzeć informacje kiedy diagnoza została przeprowadzona
 i na podstawie jakich źródeł (np. dokumenty stanowiące dane zastane, rozmowy, ankiety, wywiady, ekspertyzy itd.)”.

Diagnoza jest obowiązkowa, to na podstawie wniosków z diagnozy wnioskodawca powinien zaplanować wsparcie 
w projekcie. IZ FEŁ2027 nie określiła 
w Regulaminie wyboru projektów minimalnych wymogów dotyczących zakresu diagnozy. 

Pytanie 2 

Jakie mogą być przykładowe wsparcia dla administracji publicznej?

Odpowiedź 2

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów str. 15 wsparcie w projekcie powinno zostać zaplanowane w odpowiedzi na wnioski z przeprowadzonej diagnozy: „Wszelkie działania w projekcie muszą wynikać z przeprowadzonej diagnozy problemów i potrzeb pracodawców i ich pracowników. Wnioski z diagnozy powinny zostać uwzględnione we wniosku o dofinansowanie i będą przedmiotem oceny. Diagnoza powinna uwzględniać opis pracodawcy i pracowników, problemy i potrzeby w zakresie organizacji pracy. We wniosku należy również zawrzeć informacje kiedy diagnoza została przeprowadzona i na podstawie jakich źródeł (np. dokumenty stanowiące dane zastane, rozmowy, ankiety, wywiady, ekspertyzy itd.)”. 

Działania mogą dotyczyć m.in. wprowadzenia elastycznych form zatrudnienia, pracy zdalnej, wprowadzenia rozwiązań i zastosowania narzędzi służących zarządzaniu różnorodnością np. programu mentoringu, wprowadzenia rozwiązań innowacyjnych np. programów motywacyjnych itp.

Należy też zwrócić uwagę, że projekty nie powinny skupiać się na działaniach, które są przedmiotem innych obszarów wsparcia FEŁ2027. Z doświadczeń pierwszego naboru wynika, że należy zwrócić tu szczególną uwagę na wsparcie w ramach Działania FELD.08.04 Zdrowy pracownik, typ projektu – działania ukierunkowane na eliminowanie zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy, przekwalifikowanie pracowników pracujących w warunkach negatywnie wpływających na zdrowie, a także wsparcie w ramach Działania FELD.01.04 Cyfryzacja, typ projektu – przedsięwzięcia w zakresie cyfryzacji działalności instytucji publicznych, służących poprawie efektywności zarządzania oraz upowszechnianiu komunikacji elektronicznej 
w instytucjach publicznych, wsparcie w ramach Działania (np. podpis elektroniczny, elektroniczny obieg dokumentów).

Pytanie 3 

Jakie są możliwości pozyskania środków dla uczelni publicznych?

Odpowiedź 3

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów str. 17 wnioskodawcami w naborze mogą być Instytucje nauki i edukacji. 

Poziom dofinansowanie i założenia dotyczące wsparcia wynikają z zapisów Regulaminu naboru. Zakres wsparcia nie jest różnicowany pod względem typu działalności wnioskodawcy.

Pytanie 4

Czy w ramach naboru istnieje możliwość zakupu sprzętu teleinformatycznego i oprogramowania służącego poprawie organizacji pracy?

Odpowiedź 4

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów str. 16 finansowane doposażenie nie może dotyczyć realizacji obowiązków pracodawcy wynikających z odpowiednich przepisów. Jeśli np. wnioskodawca wprowadza pracę zdalną, to zgodnie z Kodeksem Pracy art. 67 (24) par. 1 ma obowiązek zapewnić materiały i narzędzia pracy, w tym urządzenia techniczne niezbędne do wykonywania pracy, dlatego koszty zakupu takiego sprzętu nie mogą być kwalifikowalne w projekcie. 

Regulamin wyboru projektów str. 16 umożliwia zakup programów IT służących poprawie organizacji pracy, jeśli jest to powiązane z wprowadzeniem nowych sposobów organizacji pracy. 

Należy pamiętać, że zakup sprzętu podlega limitowi 10% finansowania unijnego na cross-financing, chyba że spełnia przesłankę wyłączającą go spod limitu – szczegółowe zapisy w Regulaminie wyboru projektów str. 31/32. Ponadto, należy podkreślić, że przedsięwzięcia w zakresie cyfryzacji działalności instytucji publicznych, służące poprawie efektywności zarządzania oraz upowszechnianiu komunikacji elektronicznej w instytucjach publicznych (np. podpis elektroniczny, elektroniczny obieg dokumentów) finansowane są w ramach innego działania FEŁ2027– Działanie FELD.01.04 Cyfryzacja.

Pytanie 5

Proszę o omówienie zapisu ze strony 16 Regulaminu:

12) W ramach przedmiotowego naboru nie jest możliwe wsparcie dotyczące eliminacji zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy i powiązanego z tym doposażenia stanowisk pracy (np. zakup ergonomicznych biurek, krzeseł).
Projekt dotyczy poprawy organizacji w miejscu pracy, m.in. dostosowanie do starzejącego się zespołu, seniorów. Czy  w związku z tym zapisem nie można w żaden sposób dostosować biura do tej grupy? Bo wiadomo, że przede wszystkim ten wiek niesie ze sobą wyzwania zdrowotne, więc umeblowanie musi być dostosowane do starszych osób. Nie da się wykluczyć aspektów zdrowotnych. Nie będziemy doposażać miejsc pracy w "niezdrowe" meble.

Odpowiedź 5

Należy pamiętać, że nabór dotyczy określonego typu projektów: wsparcie pracodawców we wprowadzaniu innowacyjnych sposobów organizacji pracy, w tym elastycznych form zatrudnienia, pracy zdalnej.

Wsparcie zaplanowane w projekcie dla osób starszych musi się wpisywać w powyższy typ projektów np. 

  • zostaje wprowadzony program mentoringu, czyli dzielenia się wiedzą w celu zatrzymania osób starszych oraz umożliwienia młodym pracownikom korzystania z doświadczenia i wiedzy osób starszych;
  • diagnoza wskazała, że starsi pracownicy z uwagi na swoje potrzeby potrzebują rozszerzenia zakresu godzinowego pracy np. rozpoczynanie pracy od 6 do 9;
  • młody zespół wprowadził narzędzia komunikacyjne, z których starsze osoby korzystają w marginalny sposób, diagnoza wskazała, że osoby starsze nie czują się pewnie, zaplanowanie specjalnego szkolenia skierowanego tylko dla tej grupy uczestników itp. 

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów w naborze nr FELD.08.05-IZ.00-002/2, finansowanie wsparcia dotyczącego poprawy ergonomii stanowiska pracy jest niekwalifikowalne. 

Pytanie 6

Czy tematem może być projekt związany 
z organizacją i automatyzacją pracy wirtualnego biura i wirtualnej asystentki klastra?

Odpowiedź 6

Możliwość realizacji ww. projektu w ramach naboru FELD.08.05-IZ.00-002/2 należy rozważyć w kontekście spełnienia specyficznego kryterium merytorycznego: „Siedziba wnioskodawcy i partnera (o ile dotyczy)”. Zgodnie z definicją kryterium Wnioskodawca oraz partner/partnerzy muszą posiadać siedzibę na terenie województwa łódzkiego. 

Ponadto, w naborze obowiązuje specyficzne kryterium merytoryczne „Typ wnioskodawcy”, które mówi o tym, że wnioskodawcą jest pracodawca kierujący wsparcie w projekcie na rzecz swoich pracowników. Pracownika należy rozumieć zgodnie z definicją wskazaną w Regulaminie wyboru projektów str. 9. 

Ogólny opis projektu wskazany w pytaniu budzi wątpliwość co do spełnienia powyższych kryteriów. Podkreślić również należy, że wszystkie działania projektu powinny wynikać z przeprowadzonej diagnozy problemów i potrzeb pracodawców i ich pracowników. Odnośnie rozważanych działań dokumentacja naboru nie wyklucza przedmiotowo projektów związanych z organizacja i automatyzacją pracy wirtualnego biura i wirtualnej asystentki.

Pytanie 7

Czy opracowanie regulaminów i innych dokumentów prawnych związanych 
z przeciwdziałaniem dyskryminacji może być kosztem kwalifikowalnym w projekcie?

Odpowiedź 7

Przedmiotem naboru jest: wsparcie pracodawców we wprowadzaniu innowacyjnych sposobów organizacji pracy, w tym elastycznych form zatrudnienia, pracy zdalnej.

Jeśli opracowanie takich dokumentów służy wprowadzaniu innowacyjnych sposobów organizacji pracy i wynika z przeprowadzonej diagnozy oraz jest elementem szerszego wsparcia, to koszt może być kwalifikowalny. 

Należy podkreślić, że ocena każdego wydatku jest dokonywana przez Komisję Oceny Projektów na podstawie informacji zawartych we wniosku o dofinansowanie, w tym szczegółowego uzasadnienia wydatku. Każdy wydatek jest oceniany również pod względem racjonalności i efektywności (ogólne warunki kwalifikowalności).

Pytanie 8

Czy środki na poprawę warunków pracy mogą pozyskać organizacje pozarządowe?

Odpowiedź 8

Nabór nr FELD.08.05-IZ.00-002/2 dotyczy wsparcia pracodawców we wprowadzaniu innowacyjnych sposobów organizacji pracy, w tym elastycznych form zatrudnienia, pracy zdalnej. 

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów str. 18 wnioskodawcami w naborze mogą być m.in.: organizacje społeczne i związku wyznaniowe, partnerzy społeczni. 

Pytanie 9

Czy projekt dopuszcza umowy partnerskie?

Odpowiedź 9

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów - § 14 Projekty partnerskie – jest możliwość składania projektów partnerskich. Ponadto, zgodnie z kryterium premiującym „Partnerstwo” w naborze premiowane są projekty, w których zaplanowano partnerstwo z partnerami społecznymi lub organizacjami społeczeństwa obywatelskiego (definicje zgodne z SZOP FEŁ2027) w zakresie dostosowania warunków pracy dla osób starszych. 

Należy podkreślić, że zarówno wnioskodawca jak i partner muszą posiadać siedzibę na terenie województwa łódzkiego, zgodnie z wymogiem specyficznego kryterium merytorycznego „Siedziba wnioskodawcy i partnera (o ile dotyczy)”. 

Pytanie 10

Czy w ramach tego naboru możemy wystąpić o dofinansowanie do szkoleń dla Ratowników Medycznych na prawo jazdy wraz z uprawnieniami w kategorii C (pojazdy o masie całkowitej powyżej 3,5t.)?
Sytuacja ta jest spowodowana chęcią polepszenia warunków pracy dla Ratowników i wymianę sprzętów w Ambulansach na bardziej ergonomiczne, bezpieczniejsze i mniej urazowe min. nosze elektryczne. Niestety to powoduje, że cały ambulans przekracza dopuszczalną masę całkowitą 3,5t, a to wymusza posiadanie uprawnień do kierowania pojazdami z uprawnieniami kat. C.

Odpowiedź 10

Nabór jest realizowany w ramach Działania FELD.08.05 Poprawa organizacji pracy, typu projektu – wsparcie pracodawców we wprowadzaniu innowacyjnych sposobów organizacji pracy, w tym elastycznych form zatrudnienia, pracy zdalnej. 

Czy wskazane działania byłyby kwalifikowalne w naborze zależy od przyczyn i celu wprowadzenia zaproponowanych rozwiązań. Jeśli rozwiązania służą poprawie organizacji pracy (np. skraca się procedura, przyśpiesza proces pracy) i wprowadzeniu innowacyjnych rozwiązań (wnioskodawca udowodni innowacyjność rozwiązania), a nie poprawie ergonomii pracy i przyczyn wynikających z czynników zdrowotnych (jest to rodzaj wsparcia realizowany w Działaniu 08.04. Zdrowy pracownik, typ projektu – działania ukierunkowane na eliminowanie zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy, przekwalifikowanie pracowników pracujących w warunkach negatywnie wpływających na zdrowie), wówczas koszty mogłyby być kwalifikowalne, pod warunkiem spełnienia innych wymogów regulaminu np. dotyczących limitu cross-financingu, obowiązków pracodawcy przewidzianych przepisami prawa, itp. 

Przedstawiony opis projektu jednak wskazuje na zdrowotne czynniki ryzyka w miejscu pracy, co kwalifikowałoby projekt do naboru realizowanego w ramach Działania FELD.08.04 Zdrowy pracownik, a nie Działania FELD.08.05.

Pytanie 11

W jaki sposób wprowadzić w firmie elastyczną firmę zatrudnienia  w postaci pracy hybrydowej?

Odpowiedź 11

Powyższe pytanie nie dotyczy naboru, a rozwiązań prawno-organizacyjnych, za które IZ FEŁ2027 nie odpowiada. 

Należy jednak zauważyć, że jeśli diagnoza przeprowadzona u pracodawcy wskazała potrzebę wprowadzenia elastycznych form zatrudnienia w postaci pracy hybrydowej, wówczas elementem projektu może być np. specjalistyczne doradztwo w zakresie wdrożenia tego rozwiązania. 

Pytanie 12

Pytanie dotyczy pracy zdalnej. 
Jak w praktyce przy wyborze wniosków interpretowany jest par. 4 pkt 9 Regulaminu: ”Finansowane doposażenie nie może dotyczyć realizacji obowiązków pracodawcy wynikających z odpowiednich przepisów” w zw. z art. 67(23) par. 1 Kodeksu pracy „Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikowi materiały i narzędzia pracy, w tym urządzenia techniczne, niezbędne do wykonywania pracy zdalnej” i pkt. 2 „zapewnić (…) instalację serwis, konserwację narzędzi pracy (…)”. Zakup jakiego rodzaju urządzeń, sprzętu, narzędzi do pracy zdalnej może być sfinansowany w programie, a jakich nie? Czy kwalifikowane będą np. koszty zakupu laptopów lub koszty dostosowania technicznego linii telefonicznej do możliwości ustawienia przekierowania połączeń?

Odpowiedź 12

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów str. 16 oraz przytoczonymi przepisami Kodeksu pracy, w projekcie nie może być finansowany zakup sprzętu, którego zapewnienie jest obowiązkiem pracodawcy wynikającym z przepisów prawa – w tym przypadku przytoczonego art. 67 (24) par. 1 Kodeksu pracy. 

Pytanie 13

Czy jest określona minimalna ilość lub odsetek pracowników, których należy objąć wsparciem?

Odpowiedź 13

W Regulaminie wyboru projektów nie określono minimalnej liczby pracowników, których należy objąć wsparciem. Warto jednak pamiętać, że ocena wniosku o dofinansowanie obejmuje również kwestie czy poszczególne wydatki są niezbędne, racjonalne i efektywne, również w relacji nakład-rezultat (ogólne warunki kwalifikowalności wydatków). W tym kontekście liczba pracowników obejmowanych wsparciem, jak również zakładane efekty są istotne dla oceny kwalifikowalności. 

Ponadto, jeśli wnioskodawca planuje objąć wsparciem tylko część pracowników, powinien we wniosku o dofinansowanie wyjaśnić, dlaczego wsparcie nie dotyczy wszystkich i jakie będą zasady rekrutowania pracowników do projektu. 

Finanse

Dofinansowanie do
85%
11 000 000 PLN

Termin konkursu

Start

Koniec

Wyniki

Styczeń 2025

Z nimi skonsultujesz wniosek

Informacji i wyjaśnień dotyczących naboru udzielają drogą telefoniczną oraz za pomocą poczty elektronicznej Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich wskazane poniżej:

  • Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Łodzi,  
    ul. Moniuszki 7/9, 90-101 Łódź  
    tel. 42 663 31 07, 42 663 34 05, 42 291 97 60 
    e-mail: PIFE.Lodz@lodzkie.pl

  • Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Bełchatowie,  
    ul. Lecha i Marii Kaczyńskich 4, 97-400 Bełchatów  
    tel. 44 754 78 07, 690 600 586 
    e-mail: PIFE.Belchatow@lodzkie.pl

  • Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Sieradzu,  
    ul. Sarańska 10, 98-200 Sieradz 
    tel. 728 660 034, 728 660 024  
    e-mail: PIFE.Sieradz@lodzkie.pl

Informacje i wyjaśnienia w zakresie kwestii technicznych działania aplikacji SOWA EFS prosimy wysyłać na adres e-mail: amiz.feld@lodzkie.pl.